Saturday, July 13, 2013

Perwatakan

Sentiasa terjadi. Berniat untuk rapat dengan seseorang itu. Tetapi hanya melalui laman sosial, langsung tidak pernah ketemu di alam nyata. Bukanlah tiada niat untuk bertemu tetapi jodoh belum sampai. Lalu hanya melalui laman sosial dia cuba beramah mesra dengan harapan agar mereka akan menjadi kamceng dan tidak kekok apabila bertemu di dunia realiti kelak.

Malangnya, perwatakan seseorang itu tidak sama di laman sosial dan dunia realiti. Jadi akan tercetus perbalahan apabila wujudnya salah faham antara 'nada' tulisan di laman sosial dan juga 'nada' yang sebenarnya keluar dari mulut si suara.
Sesetengah manusia di dunia realiti dia seorang pendiam, tetapi di laman sosial dia peramah orangnya.

Benar kata'nya', mungkin apabila dua orang itu langsung tidak pernah bersua muka, makanya tidak akan kenal bagaimana perwatakan seseorang itu. Makanya, haruslah terlebih dahulu bertaaruf secara berdepan sebelum beramah mesra di laman sosial. Jikalau seseorang itu peramah, maka tidak ada salahnya jika di laman sosial kita juga ramah dengannya. Akan tetapi jika seseorang itu hatinya lembut dan mudah terasa, maka berhati-hatilah dalam bertutur kata dengannya di laman sosial. Mana mungkin kita tahu bagaimana sifat seseorang itu jika kita tidak bertemu sendiri dengannya, bukan?